new update tips

Friday, November 30, 2018

health relaterd phrases

Health Related Phrases:
صحت سے متعلق مرکبات:

1. Pass away = Die
انتقال ہونا
Ex: His aunt passed away last night
ان کی چچی کا گزشتہ رات انتقال ہو گیا۔
2. Run over = hit by a vehicle
سواری سے ٹکر مارنا
Ex: He was run over by a car
وہ کار سے کچل دیا گیا۔
3. Come around = gain Conscious
آگہی حاصل کرنا
Ex: I think he is coming around
میرے خیال میں وہ آگہی حاصل کر رہا ہے۔
4. Throw up – Vomit
قے کرنا
Ex: I feel a little uneasy, I think I am going to throw up
مجھے تھوڑی متلی آ رہی ہے، میرے خیال میں اسے قے ہوگی۔
5. Pull through = survive
باقی رہنا؛ بچ جانا
Ex: She is in a critical condition, but the doctors say she'll pull through.
اس کی حالت بہت نازک ہے، مگر ڈاکٹر کہتے ہیں کہ وہ بچ جائے گی۔
6. Fight from an illness = recover from an illness
بیماری سے لڑنا؛ صحتیاب ہونا
Ex: Have a lot of vitamin C to flight the cold and flu.
ٹھنڈ اور زکام سے صحتیاب ہونے کے لیے بڑی مقدار میں وٹامن سی لیں۔
7. Stuffed up = To not be able to breathe
سانس لینے کا اہل نہ ہونا
Ex: I can't breathe - my nose is all stuffed up 
میں سانس نہیں لے سکتا ہوں – میری ناک بالکل جمی ہوئی ہے۔
8. Swell up = to get bigger than normal
سوجن آنا

Ex: My ankle swelled up like a balloon
میرے ٹخنے میں غبارہ کی طرح سوجن آ گئی ہے۔
9. Coming down with = starting to get sick
بیمار ہونا شروع ہونا
Ex: I think I'm coming down with a cold
میرے خیال میں مجھے ٹھنڈک ہو رہی ہے۔
10. Get rid of = To eliminate
ختم کرنا؛ چھٹکارا حاصل کرنا
Ex: You will need an ointment to get rid of that rash 
آپ کو سرخ باد سے چھٹکارا پانے کے لیے ایک مرہم کی ضرورت ہو گی۔
11. Cut down = to reduce
کم کرنا
Ex: I'm overweight, the doctors says I need to cut down on fried foods
میرا وزن بڑھ گیا ہے، ڈاکٹر کہتے ہیں کہ میں تلی ہوئی غذائیں لینا کم کرنا چاہئے۔
12. Break out = start suddenly
اچانک شروع ہو جانا؛ پھوٹ پڑنا
Ex: Pimples are breaking out on my face!
میرے چہرے پر مہاسے اچانک نکل رہے ہیں!